Miljöpåståenden i reklam och greenwashing – vad gäller?
Webbinarium
Användningen av miljöpåståenden i marknadsföring blir allt vanligare. I takt med denna utveckling ökar också antalet vägledningar och avgöranden som belyser de krav som ställs på miljöpåståenden i marknadsföring. Vissa grundläggande regler finns redan i marknadsföringslagen, men lagen kommer inom kort att kompletteras med skärpta bestämmelser. Genom det redan antagna EmpCo-direktivet kommer den så kallade ”svarta listan” över otillåtna marknadsföringsåtgärder att utökas till att omfatta ”greenwashing”. Detta innebär nya utmaningar för alla som använder miljöpåståenden i sin marknadsföring.
Vad är egentligen ett miljöpåstående, vad betyder ”greenwashing” och vad behöver ni tänka på när ni använder miljöpåståenden i er marknadsföring? Vad händer med Green Claims-direktivet, ska det slopas eller inte? Du som arbetar med marknadsföring får inte missa detta kostnadsfria webbinarium där våra experter Maria Winckler och Ida Kling föreläser och rätar ut frågetecknen. Webbinariet syftar till att översiktligt gå igenom vilka regler som gäller redan idag för miljöpåståenden, och vad vi kan vänta oss på sikt i form av nya regler.
Datum: 4 november
Plats: Online
Tid: 08:00-09:00, frågestund 09:00-09:15
Relaterat innehåll