Tech Blog

Högsta domstolens avgörande förändrar rättsläget: Big data-användning kan leda till ogiltiga avtal

I ett uppmärksammat avgörande har Högsta domstolen (HD) nyligen slagit fast att nätkasinon som genom big data identifierar spelberoende kunder kan tvingas betala tillbaka spelarnas förluster. Domen i det så kallade Nätkasinomålet (T 607-24) markerar en viktig vändpunkt för hur domstolarna ser på digitala avtalsrelationer, särskilt när företag utnyttjar kännedom om sina kunders svagheter.

Bakgrund

Fallet handlar om en svensk spelare som under flera år förlorade över 500 000 euro på ett maltabaserat nätkasino. Spelaren, som senare diagnostiserades med spelberoende, hade på kasinots initiativ uppgraderats till VIP-kund och överösts med skräddarsydda bonuserbjudanden. När spelaren insåg omfattningen av sitt beroende vände han sig till domstol och hävdade att avtalen borde ogiltigförklaras enligt 33 § avtalslagen. Grunden för talan var att kasinot hade känt till hans spelproblem men ändå aktivt uppmuntrat honom att fortsätta spela genom påträngande marknadsföring. Enligt spelaren stred detta mot tro och heder. Efter att ha förlorat i första instans, fick spelaren rätt i Patent- och Marknadsöverdomstolen (PMÖD), vilket ledde till att nätkasinot överklagade till HD.

Utredningen

I sin dom belyser HD hur den digitala utvecklingen förändrar spelreglerna för avtalsrätten. Domstolen påminner om att 33 § avtalslagen innebär att ett avtal inte får göras gällande om omständigheterna vid dess uppkomst var sådana att det skulle strida mot tro och heder, att med vetskap om dem åberopa avtalet. Paragrafen ska träffa avtal som tillkommit under ohederliga eller på annat sätt otillbörliga omständigheter, vilka medfört att en avtalspart inte kunnat bedöma avtalets innebörd eller verkningar på ett klart sätt.

HD:s dom lyfter fram en avgörande aspekt av vår digitala tid: företags användning av big data. Dagens digitala företag samlar rutinmässigt in enorma mängder kunddata för att kartlägga kunders beteenden och preferenser. I det aktuella fallet hade nätkasinot automatiserat hela processen – från datainsamling till riktad marknadsföring – utan mänsklig inblandning. Domstolen konstaterade att nätkasinot, genom sin datainsamling, måste ha förstått att spelaren hade utvecklat allvarliga spelproblem. Trots detta fortsatte de att skicka påträngande erbjudanden via e-post och sms, ofta med tidsbegränsningar som skapade köptryck. Nätkasinots erbjudanden hade dessutom varit på enarmade banditer, en spelform som är känd för att vara särskilt beroendeframkallande.

HD:s slutsats var tydlig: nätkasinot hade agerat i strid med tro och heder. Domstolen fastslog att avtalen som ingåtts efter att spelaren blivit VIP-kund var ogiltiga och att nätkasinot skulle återbetala spelarens nettoförlust på drygt 500 000 euro. Däremot avvisades spelarens krav på skadestånd för psykiskt lidande.

Avgörandets konsekvenser

Domen skickar en tydlig varningssignal till företag som använder big data i sin kundkommunikation. HD slår fast en viktig princip: när ett företag använder automatiserade system för att analysera kunddata och skapa personliga erbjudanden, anses företaget även i avtalsrättslig mening ha vetskap om all information som systemet behandlar. Med andra ord – ett företag kan inte gömma sig bakom algoritmer för att undgå ansvar.

För spelbranschen innebär domen ett paradigmskifte, men konsekvenserna sträcker sig långt utanför kasinovärlden. Alla företag som använder kunddata för automatiserad kommunikation måste nu vara extra vaksamma. När big data visar att en kund, på grund av exempelvis sjukdom, berusning eller andra orsaker, inte klart kan bedöma ett avtals innebörd eller verkningar, måste företaget avstå från att exploatera kunden, även när hela processen är automatiserad. I en tid när artificiell intelligens och dataanalys blir alltmer sofistikerade, sätter HD:s dom en viktig gräns för hur dessa teknologier får användas i kommersiella sammanhang.

Ta del av HD:s avgörande här.

 

Denna artikel är skriven av Summer Trainee Oskar Löfgren.