Alla insights

Delphi insights: Ändrade bestämmelser om arbetstid för vattenverksamhet

Delphi skrev den 16 december 2022 om regeringens förslag om ändrade bestämmelser om arbetstid för vattenverksamhet. Här kan du läsa om det.

Regeringens förslag om ändrade bestämmelser om arbetstid för vattenverksamhet i större samhällsviktiga projekt antogs av riksdagen den 25 oktober 2023 och börjar gälla den 1 januari 2024.

Enligt 22 kap. 25 § andra stycket miljöbalken (”MB”) är den längsta arbetstid som i dagsläget kan godkännas vid tillstånd till vattenverksamhet tio år. Arbetstiden kan i vissa fall förlängas med högst tio år enligt 24 kap 2 § andra stycket MB om giltigt skäl för dröjsmålet finns eller om synnerliga olägenheter skulle uppstå om tillståndet förfaller. Föreligger inte förutsättning för förlängning av arbetstiden förfaller tillståndet och ett nytt tillstånd måste då sökas för det arbete som genomförs efter att den initiala tioårsperioden har löpt ut.

De nya bestämmelserna syftar till att göra det möjligt att tillåta en arbetstid som överstiger tio år för utförande av arbeten för vattenverksamhet. Bestämmelsen begränsas till sådana arbeten som utgör ett led i en verksamhet som tillgodoser ett väsentligt samhällsintresse och av särskilda skäl inte kan slutföras inom tio år. Detta på grund av att det har visat sig att vissa omfattande och komplexa verksamheter har behov av att utföra arbeten för vattenverksamhet under en längre tid än tio år (prop. 2022/23:61 s. 14).

Möjligheten att bestämma en arbetstid som är längre än tio år begränsas till verksamheter som tillgodoser ett väsentligt samhällsintresse och av särskilda skäl inte kan slutföras inom tio år. Avsteg från en maximal arbetstid om tio år bör även fortsättningsvis endast ske i undantagsfall, då samhällets intresse av att verksamheten kan komma till stånd är mycket stort.

Med väsentligt samhällsintresse avses ett intresse som har särskild betydelse för samhällsutvecklingen eller regionalpolitiken. Detta innebär att det ska vara fråga om en verksamhet av stor betydelse och som bidrar till samhällsnyttan. Verksamheter som är nödvändiga för en välfungerande infrastruktur eller andra samhälleliga funktioner, såsom anläggande och drift av avfallsanläggningar, verksamheter av betydelse för energiförsörjning samt infrastruktur för kommunikation, bör som utgångspunkt utgöra verksamheter som tillgodoser ett väsentligt samhällsintresse. Vattenverksamheten i sig behöver inte tillgodose ett väsentligt samhällsintresse, om vattenverksamheten och därmed de arbeten som denna kräver är en förutsättning för att etablera en miljöfarlig verksamhet som tillgodoser ett sådant intresse (prop. 2022/23:61 s. 33 f). Bedömningen av om en viss verksamhet tillgodoser ett väsentligt samhällsintresse bör göras från fall till fall och tillåtas variera över tid, i syfte att medge tillräcklig flexibilitet för att tillgodose samhällets behov (prop. 2022/23:61 s. 17).

Utöver väsentligt samhällsintresse förutsätts vidare att arbetena av särskilda skäl inte kan slutföras inom tio år. Vid denna bedömning bör verksamhetens tekniska utformning beaktas. Det kan till exempel vara så att arbetena inte kan slutföras inom tio år med hänsyn till att delar av ett projekt behöver slutföras innan nästa etapp påbörjas. Det kan också vara fråga om specifika geologiska förhållanden på platsen eller tillgängliga tekniska lösningar. Så kan vara fallet i större infrastrukturprojekt eller omfattande anläggningsarbeten under jord. Det kan vidare vara så att den planerade vattenverksamheten är en del i ett större projekt som förutsätter att vissa moment utförs i en viss ordning och att verksamheten till följd av detta beräknas pågå under en lång tid. För att prövningsmyndigheten ska kunna bedöma om verksamheten uppfyller de krav som ställs behöver verksamhetsutövaren redan i tillståndsansökan redogöra för projektet som helhet, den teknik som föreslås användas och en tidsplan (prop. 2022/23:61 s. 33 f).

Elisabeth Werner

Partner / Advokat

Malmö

Elisabeth Werner

Greta Preuss

Associate

Malmö

Greta Preuss