maj 25, 2020
I tidigare inlägg redogjorde vi för Utredningen om ett reklamlandskap i förändrings betänkande (SOU 2018:1), som bl.a. föreslog att tillsynsmyndigheterna för konsumentskyddslagstiftningen skulle få utökade befogenheter. Som nämnts i inlägget ingick det inte i utredningens uppdrag att lämna några kon...
Läs mer
april 15, 2020
Såväl Läkemedelsverket som Konsumentverket har vidtagit åtgärder mot covid-19 relaterade marknadsföringsåtgärder.
Självtester för covid-19 är medicintekniska produkter som måste CE-märkas samt granskas och certifieras av ett oberoende granskningsföretag (så kallat anmält organ). Läkemedelsverket, s...
Läs mer
april 7, 2020
Vad är edition?
För att vinna en tvist i en domstol räcker det inte att man faktiskt har rätt, utan man måste också kunna bevisa det man påstår. Frågan om vilken bevisning man kan presentera för domstolen är därför högst central i en sådan process. Förenklat kan sägas att bevisning kan läggas fram g...
Läs mer
april 1, 2020
Inledning
Den 19 februari presenterades EU-kommissionens strategi för data. Syftet med detta blogginlägg är att placera datastrategin i en större kontext. Detta görs genom att diskutera varför EU behöver en gemensam datastrategi, vad som redan har gjorts på området samt vad som kan komma att göras f...
Läs mer
februari 27, 2020
Svensk rätt var under en lång period tämligen unik i det att det svenska skyddet för varumärken registrerade i svartvitt även omfattade varumärket utfört i olika färger. Den svenska synen på det färgmässiga skyddsomfånget av en varumärkesregistrering gick länge emot det konvergensprogram som Europei...
Läs mer
februari 21, 2020
Nyligen arrangerades Sthlm Fintech Week, där Delphi närvarade. Under veckan diskuterades flera intressanta ämnen, däribland hur AI-teknik kan användas inom fintechbranschen. Det är därför av intresse att kort redogöra för några frågor som fintechbolag bör tänka på när de använder sig av AI-system i...
Läs mer
februari 14, 2020
Den 29 januari 2020 meddelade EU-domstolen dom i mål C-371/18 (Sky mot SkyKick). Målet avsåg en begäran om förhandsbesked i en varumärkestvist i Storbritannien som inleddes med att TV-konglomeratet Sky väckte talan om varumärkesintrång mot SkyKick, ett mjukvaruutvecklande bolag som framställer molnb...
Läs mer
oktober 16, 2019
En stor del av lagstiftningen som rör den fortsatta digitaliseringen av samhället kommer idag från EU. Förslagen har ofta sin grund i EU-kommissionens strategi för en inre digital marknad (eng. Digital Single Market). Några uppmärksammade exempel är bl.a. GDPR och det nya upphovsrättsdirektivet med...
Läs mer
september 18, 2019
Artificiell intelligens (AI) är avancerad och kraftig mjukvara, som används för många tillämpningar i många olika verksamheter. AI kan användas för att generera bilder, video, dans, kod, musik samt andra typer av verk som skyddas upphovsrättsligt – om de skapas av en människa. Det är emellertid okla...
Läs mer
juli 1, 2019
I den allmänna debatten har frågan uppstått – behövs det nya regler till skydd för konsumenter vid uppkomsten av nya marknadsföringskanaler? På sistone har frågan bland annat gällt riktad reklam, influencers och sakernas internet.
I oktober 2016 tillsattes Utredningen om ett reklamlandskap i förändr...
Läs mer