Sophia Lagerholm

Head of Digital & Innovation

Biträdande jurist, advokat, Head of Knowledge Management och Head of Digital & Innovation. Sophia har haft flera olika roller hos oss på Delphi. Direkt efter examen från juristlinjen satt hon ting vid Kristianstads tingsrätt och två år senare började hon på Delphi – det gör att hon i år firar 20 år med oss.

När Sophia började på Delphi bestod kontoret i Malmö av nio delägare och två biträdande jurister, det innebar att hon fick arbeta brett med många olika rättsområden. I början på 2000-talet fanns det ingen riktig struktur för kunskapsdelningen varken inom eller mellan kontoren, och det var något som Sophia saknade i sitt arbete. Hon började så småningom driva frågan internt om att utöka utbildningsverksamheten och att på ett mer strukturerat sätt börja dela kunskap och möttes då av motfrågan om inte hon ville ta sig an det uppdraget.

– Först sa jag tvärt nej, jag var ju advokat och trivdes bra i den rollen! Men när jag väl började tänka på det så började det kännas lockande. Jag var intresserad av frågorna, jag skulle få jobba mot alla Delphis kontor, jag skulle få bygga upp någonting från grunden och driva förändring och utveckling. Jag började fundera på frågor som hur man delar kunskap i en organisation, hur man återanvänder kunskap och sprider den vidare i organisationen. Det kändes som en spännande utmaning – så jag tog mig an den.

Sophia fick utveckla sin egen roll som knowledge manager och började bygga upp kunskaps- och utbildningsverksamheten på ett mer övergripande och strukturerat plan. Hon skapade ett utbildningsprogram och satte upp kunskapsbanker och samarbetsytor som gjorde att våra kontor lättare kunde arbeta över kontorsgränserna och dela kunskap med varandra.

– Jag var supernöjd med min nya väg i karriären och tyckte att det var en jättehäftig utmaning, men jag möttes av många höjda ögonbryn som tyckte att jag gjorde ett nerköp. Folk hade svårt att förstå att jag inte tänkte satsa på att bli partner, utan valde den här vägen istället. Det finns så många förväntningar kring vad man borde vilja med sin karriär och det är otroligt viktigt att inte bry sig om vad alla andra tycker utan att lyssna till vad man själv vill och tycker är kul.

“Ta ansvar för din egen karriär”

Att Sophia är jurist i grunden och jobbade brett med många olika rättsområden var en stor fördel för henne i rollen som knowledge manager.

– Knowledge management syftar ju i grund och botten till att öka klientnyttan, dels genom att utveckla våra medarbetare och deras kunskaper, dels genom att leverera våra tjänster på nya och mer effektiva sätt. Om jag ska kunna stödja våra medarbetare med specifika behov inom de olika rättsområdena är det nödvändigt att förstå hur man arbetar inom de olika områdena, vilka utmaningar man har och vad man bistår klienterna med. Man behöver också ha en branschförståelse och kunskap om organisationen som gör att man kan utveckla juristernas sätt att arbeta. Det kan man så klart lära sig, men jag har definitivt ett försprång i det.

Digitalisering som skapar mervärde

Under de nio år som Sophia jobbade med knowledge management pågick samtidigt en utveckling mot ett alltmer digitaliserat samhälle, vilket så klart även påverkade advokatbranschen. I takt med att Sophias tid gick mer och mer åt till att implementera olika digitala lösningar och utvärdera nya innovativa verktyg för KM och learning, insåg hon att det fanns ett glapp mellan advokatverksamheten och IT-avdelningen som skulle behöva överbryggas om byrån skulle kunna fortsätta att leverera klientnytta och utveckla affären på bästa sätt. Hon framförde därför önskemålet internt om att få ta ett helhetsgrepp över Delphis digitala resa.

– Jag är en person som gillar att bygga upp och utveckla, så jag tog initiativet till min nya roll som Head of Digital & Innovation och fick förtroendet att ta mig an och utveckla den. Rollen innebär att jag ska driva Delphis digitalisering framåt och min uppgift är att se till att effektivisera såväl juristernas som affärstödets arbetssätt och hitta digitala lösningar och innovationer som kan skapa mervärde för våra klienter. Det är en väldigt spännande roll med tanke på att den tekniska utvecklingen går fort framåt just nu, det dyker hela tiden upp nya lösningar och de befintliga verktygen utvecklas och blir bättre. Det gäller att hänga med och hålla sig à jour med utvecklingen för att inte hamna efter.

Just nu pratas det mycket om AI och att AI kan komma att ersätta biträdande jurister på advokatbyråerna i framtiden. Sophia, som har koll på de flesta AI-verktygen som rör juristbranschen, håller inte riktigt med om det.

– Ett AI-verktyg kan visserligen analysera stora mängder information, snabbare än en människa, timme efter timme. Men de AI-verktyg som än så länge finns på marknaden har relativt smala tillämpningsområden och är framförallt användbara då det finns ett exakt svar. Som jurister vet vi ju att svaret oftast inte är svart eller vitt, utan finns någonstans på en gråskala. Enklare uppgifter där det finns ett tydligt svar kan och kommer definitivt att automatiseras med hjälp av AI-verktyg, men att ersätta jurister helt med AI-verktyg ser jag inte som särskilt sannolikt i dagsläget då den rådgivning vi ger är baserad på en sammanvägning av komplex juridik, erfarenheter, bransch- och affärsförståelse etcetera. AI kan inte heller ersätta förtroenderollen där den personliga kontakten spelar stor roll för tilliten till en advokat.

Ta ansvar för din egen utveckling

Sophias främsta tips till någon som är i början av sin karriär är att själv ta en aktiv roll i sin egen utveckling. Det finns många olika karriärvägar för jurister, men alla yrken är inte för alla. Ett yrke kan visa sig innehåller moment som man kanske inte har tänkt på under studietiden, men som man upptäcker när man väl börjar arbeta. Att vara advokat innebär till exempel att du, förutom att vara duktig på juridik, måste vara bra på att sälja, nätverka och upprätthålla klientkontakter. När man har arbetat ett tag inser man sina styrkor, svagheter, vad man tycker är roligt och mindre roligt och kanske upptäcker man att det finns något annat som man hellre vill göra.

– Man måste känna efter vad som är rätt och bra för en själv, det är din karriär det handlar om och du måste ta ansvar för att ta dig dit du vill. Du måste ta för dig, våga komma med förslag och fråga om du kan få prova att göra saker som är i linje med dit du vill. Du måste också se till att vara på en arbetsplats där det finns utrymme för att ta plats och utvecklas. Det har varit helt avgörande för min karriär att jag har varit på en arbetsplats där det är en öppen kultur med det klyschiga ”högt i tak”, där det har funnits möjlighet att själv påverka sin utveckling.

Att Sophia trivs på advokatbyrå är det ingen tvekan om efter 20 år, hon uppskattar den spännande och utmanande miljön, de varierande arbetsuppgifterna och det höga tempot. Men självklart finns det också utmaningar.

– För mig, i min nuvarande roll, är en av utmaningarna att driva förändring. Att få människor att förändra något i en miljö där man ofta jobbar mot någon form av deadline är svårt, eftersom det inledningsvis kan kännas krångligt och ta lite mer tid när man ska göra något på ett nytt sätt även om man på sikt inser att man kommer att få ett bättre resultat, spara tid etcetera. I vår bransch finns det också många gamla rutiner och strukturer som behöver ruckas på. Att få våra medarbetare att förändra arbetssätt är något jag brottas med ofta, men att utmana gamla strukturer och arbetssätt är också en del av det roliga med min roll. Det är liksom både spännande och trögt!

 

Sophias bästa råd till någon i början av sin karriär:

  • Ta för dig och våga tala om vad och vart du vill! Ingen roll har trillat i knät på mig, vill man något så måste man ta egna initiativ.
  • Våga ta steget och byt inriktning om du känner att du vill prova något annat. Bara för att du har gett dig in på någonting behöver du inte göra det resten av ditt liv, och man kan faktiskt gå tillbaka också, om man skulle ångra sig. Vi har flera medarbetare som har kommit tillbaka till oss efter att ha provat andra saker, det är inte konstigt.
  • Bry dig inte om vad andra tycker, våga följa din egen riktning. Jag hade aldrig varit där jag är idag om jag hade brytt mig om andras åsikter.