Lär känna Gaëlle Bjurström

Senior Associate / Advokat i Linköping

 

Möt den språkbegåvade fransyskan Gaëlle Bjurström som växte upp i bland annat Egypten, Nigeria och Bahrain, och jobbat som både sjuksköterska och tolk innan hon landade rätt i affärsjuridiken. Hur hamnade hon på Delphis kontor i Linköping och på vilket sätt har hon nytta av sina tidigare arbetserfarenheter i sin roll idag?

Gaëlle är född i Frankrike, men uppvuxen i flera länder på den afrikanska kontinenten. Med en pappa som jobbade inom byggbranschen reste familjen runt och stannade några år på varje ställe. I mitten av tonåren flyttade familjen tillbaka till Frankrike och bosatte sig i Nice. Där blev Gaëlle kvar och när hon några år senare började plugga på universitetet läste hon språk med inslag av ekonomi, juridik och finans. Hon valde sedan att studera till sjuksköterska och arbetade som det några år, innan hon insåg att det inte riktigt var hennes grej.

Hon valde då att gå tillbaka till det som hennes studiebana hade börjat med och tog en master i översättning i franska, engelska och spanska med inriktning på juridik, ekonomi och finans. Under studietiden hade hon träffat sin blivande man, svensken Mattias, och de hade fått en dotter. De ville flytta till Sverige och hamnade då i Linköping, där Gaëlles man hade pluggat på universitetet. Hon startade upp sitt eget företag och jobbade sedan som översättare och tolk i många år.

– Jag är glad att jag har mina andra erfarenheter i bagaget, jag har stor nytta av dem när det kommer till exempelvis klientbemötande. Som sjuksköterska jobbade jag på en avdelning där personerna gick bort inom fem år och som tolk tolkade jag i olika typer av mål i rätten. Det gör att jag är van att hantera människor som befinner sig i pressade eller stressade situationer. Jag har lärt mig att behålla mitt lugn även i dessa situationer. Att ha drivit eget företag är något annat som är en fördel i klientrelationerna, det gör att jag har lätt för att sätta mig in i klientens situation och förstå deras utmaningar.

En strävan framåt

Efter åren som egenföretagare smög sig studielusten på igen och Gaëlle var intresserad av både en tolkutbildning i Härnösand och det affärsjuridiska programmet i Linköping. Hon kunde inte välja, så hon bestämde sig för att läsa båda två parallellt. Det visade sig dock att juridik passade henne perfekt och att hon tyckte att det var väldigt roligt.

– Jag kom i kontakt med Delphi under en studentkväll och bestämde mig samma kväll för att ansöka om att komplettera den affärsjuridiska utbildningen med en juristexamen vid Stockholms universitet – för att sedan börja jobba på Delphi. Jag kände mig som hemma från första stund och hittade likasinnade personer som var lika nördiga som jag gällande bland annat GDPR. Medarbetarna på Delphi var så passionerade för sitt yrke och jag kände att det var där jag ville jobba!

Så blev det också, sju månader innan sin examen från Stockholms universitet hade hon skrivit på anställningsavtalet och nu har hon jobbat på Delphi i drygt ett år. Gaëlle trivs mycket bra och en av de saker hon uppskattar mest är att man inte bara följer med i utvecklingen – utan även vill driva den framåt.

– Delphi är en byrå som visar att man kan leverera högkvalitativ juridik och sätta våra klienter i första rummet samtidigt som vi anpassar oss till en föränderlig omvärld, använder ny teknik, inte är rädda för AI-verktyg och vill hitta nya sätt att arbeta på.

Ett exempel på hur Delphi tänker nytt är att man låter juristerna utbilda sig inom områden som egentligen inte är kopplade till juridik. Våra jurister kan till exempel få fördjupa sina kunskaper inom vissa tekniska områden så som blockchain, för att vi ser att den kunskapen kan hjälpa klienterna längre fram. För att vara en strategisk samarbetspartner till våra klienter behöver våra medarbetare ha stor insikt inom dessa områden för att kunna hjälpa klienterna att fatta framgångsrika beslut framgent.

Variation och balans

Gaëlle tycker att de största fördelarna med hennes roll är flexibiliteten, eftersom hon kan styra ganska fritt över sin arbetstid, och de varierade arbetsuppgifterna.

– Det är stimulerande att inte ha så mycket rutinuppgifter, jag har fått lära mig otroligt mycket och utvecklats väldigt fort. Samtidigt är det en utmaning att det är nya typer av uppgifter hela tiden. När man är nyanställd kan det vara svårt att hitta en balans och släppa jobbet och gå hem. Jag är mån om att göra ett bra jobb och tycker att det är så himla roligt, så jag blir lätt uppslukad av jobbet. På mitt utvecklingssamtal tog både VD och delägare upp just detta och vi pratade om förväntningar och rimlighet i antal arbetstimmar och hur man ska få balansen mellan arbete och fritid att fungera.

Eftersom Gaëlle bara har jobbat i lite mer än ett år så arbetar hon fortfarande ganska brett, men det har blivit ett visst fokus på Tech och IP samt offentlig upphandling. Hon har även arbetat med GDPR, immaterialrätt och licensavtal, och när det kommer till upphandling handlar frågorna ofta om ifall ett inköp eller inskaffande av tjänst eller vara ska upphandlas eller borde ha upphandlats.

– Det är ett komplicerat regelverk som omgärdar offentliga upphandlingar och det tycker jag är kul! Jag uppskattar också att jag får jobba med helt olika områden. I upphandlingsfrågor är det ju alltid en myndighet som är ena parten, medan bolagen vi jobbar med i vår Tech & IP-grupp ofta är techbolag. Det är ganska skilda världar och det gör det väldigt roligt.

– Jag har hittat lite beröringspunkter mellan områdena, till exempel tillämpning av blockchain inom offentlig upphandling. Det är något jag ska fördjupa mig i och skriva om nu, avslutar Gaëlle.